Det hade kunnat vara jag

Jag vet ju att vi inte är de enda som har nattstrul. Efter ha läst detta har jag bestämt mig för att växasängen nu ska in i hans rum. Kanske kan vi börja med att prova det?

2 år och vaknar ofta

”Hej! Vi har en glad och nöjd kille som snart är två år. Han äter också bra, utvecklas fint och somnar i egen säng på kvällen. MEN sedan börjar våra problem! Han vaknar flera gånger (ca 3-5 ggr) varje natt och ropar på mamma. Om jag inte går in till honom blir det bara värre och de andra 3 i familjen vaknar också! När jag går in till honom står han i sin spjälsäng och det han vill är att jag ska ge honom nappen, bädda om honom och gärna sitta bredvid honom till han somnat. Det här är inget tillfälligt vi har haft det så här hela hans tid. (Fast när det var som värst kunde han vakna 12-15 ggr!) Jag har försökt med ”5 min metoden” vid två eller tre perioder i hans liv men efter ett par veckor har vi varit tillbaka på ruta ett igen. Vi har haft stora förändringar i vårt liv under senaste halvåret, med bla en lång och utdragen flytt men är nu på plats. Hela familjen är i STORT behov av att få ordning på lillebrors sovande! Tacksam för råd snarast. /Norrläningen ”

 

”Experten svarar: Hej! Jaa du, det blir kämpigt att gå upp 3-5 gånger varje natt på det sättet. Även om det tydligen blivit bättre nu. Och även om du inser att han så småningom kommer att sova gott hela natten, vad ni än gör just nu för att skynda på det hela. Det är några saker jag fäster mig vid i ditt brev: att han tydligen sover ensam i spjälsäng i eget rum. Och att hela familjen vaknar när han vaknar. Många barn hatar spjälsängen om de inte därifrån kan ha ögonkontakt med någon förälder. De känner sig inlåsta, som djur i bur. I så fall finns några alternativ. Ett innebär att ställa spjälsängen inne i ert sovrum igen. Ett annat är att öppna upp hans säng, antingen genom att såga ur ett par spjälor längst ned i sängen eller att ersätta spjälsängen med en låg juniorsäng, helst med sidobräda eller med en madrass på golvet intill sängen om han skulle falla ur. Kanske lämpligt nu efter flytten. Vad kan hända då? Jo, han lär sig snabbt att klättra upp i sängen – och att ta sig därifrån på egen hand. Möjligheten (eller risken om du föredrar det) är förstås då att han när han vaknar på natten kravlar sig ur sängen och kommer raka vägen in till er. Då har du två möjligheter: antingen att erbjuda honom plats i er säng (han kommer säkert att vilja sova mitt emellan er) eller att följa honom tillbaka till hans eget rum och sitta en stund på hans sängkant, ungefär som du gör nu. Men min erfarenhet är att barnet sover mycket bättre i sin egen säng när det känner att det ”behärskar” sängen, alltså kan ta sig i och ur på egen hand. Och att han också i en större säng får känna sig ”stor”, som de äldre syskonen. Och då inspireras att följa deras exempel – han vet ju att de sover i sina egna sängar hela natten – för de gör det väl? Men om man tänker praktiskt på det här sättet – hur går det då med ”principerna”? Jag tycker att det i en flerbarnsfamilj bara finns en överordnad princip nattetid: att alla får sova så mycket som möjligt. Och för att uppnå det får man försöka vara både kreativ och flexibel. Med vänlig hälsning growingpeople experten”

Kommentera

