Återgång efter semestern

Vår kille har pratat om dagis hela sommaren: ”Dagis stängt, Isak gå dagis, leka grabbarna”.

Jag var orolig att det skulle bli som en invänjning (men vi hade ju en bra tredagars invänjning) och att han skulle vara ledsen och orolig.

Han älskar sitt dagis (åter igen.. Jag kallar det så än) han trivs med fröknarna och älskar att leka på deras stora gård med vattenlek och upplevelser. Han har det superbra och det är så viktigt. Fröknarna ser varje barns behov och vår kille som är tidig med prat och motorik får vara med de äldre barne och leka på ”stora gården” under uppsyn. Han får chans att utvecklas och blir inte tillbakahållen i sin ålder samtidigt som han får vara den lilla tvååringen när det behövs.

I går när jag kom och skulle hämta busen satt han och dinglade i linbanan i skogen. Fröken A utropade förtjust: ”Titta I, här kommer mamma. Ska vi visa henne att du kan åka alldeles själv)”.. (Hon gick bakom han hela vägen ned)

Och så åkte min stora lilla kille alldeles själv och höll i sig så knogarna vitnade och tjöt av glädje hela vägen ned. Jag fick en sån där mammastolthetskänsla som är obeskrivligt stor. Som man bara förstår när man har barn.

Han rusade fram till mig och sa: ”Mamma, Isak åker linbana själv, Isak ojoj, roligt”. Igen, igen, igen”. Han pratade om det hela kvällen.

Sömnen fungerar bra för nu sover han med mig igen. Myser i den stora sängen. Men oj vad han drömmer, pratar och stökar och ligger klistrad mot mig. Vill ha trygghet. Han som varit uppe till 21 på semestern somnar nu som vanligt vid 19-19.30. Underbart. Rutinerna är åter och han mår bra av det.

2 åringen är här med besked. Han blir arg, frustrerad och ”kaaan själv, min och bort” är ord vi ofta hör. Det är en ständig kommunikation och lyhördhet som krävs. Jag vill ge han det. Han är finurlig och kan nu leka själv. Det är skönt!

Varje dag med Solkillen är en ny dag med nya upptåg. Att ha ett aktivt barn är utmattande men jag tänker ofta: ”Ingen sätter sig på vår kille, han kommer komma långt i livet!” 😉

Kommentera

