Inget vaccin

Förut var rekommendationen att vaccinera de barn från 6 månader  som ansågs som högriskpatienter.

Nu har socialstyrelsen ändrat rek. till att barn över 3 år som anses som högriskpatienter ska vaccineras..

Vi kommer alltså inte att vaccinera Solkillen (man hoppas väl att Socialstyrelsen ändå vet vad de rekommenderar.. Hmhm…)

I går ringde jag till vårdcentralen och frågade just vad som gäller och vilka som kommer att prioriteras i första vaccinationsomgången. Jag blev minst sagt ställd när jag fick svaret:

”Ja alltså vi får in 500 doser och vi kommer ge de till de som är först på plats den dagen då vaccinet kommit”

”Så du menar att det blir en huggsexa? Och att de som har vassast armbågar får vaccin?” Frågar jag

”Ja, precis, vi kan ju inte mota bort folk som vill ha vaccin”

Jag bara gapar. Så Sveriges system för att massvaccinera oss i befolkningen går ut på att vi ska stå på en lång kö och hoppas att vi får en spruta innan utgången av januari/februari?

Sanslöst Sverige!

(Jag kommer inte att vaccinera mig eftersom jag antagligen redan haft influensan och ajg vet att rek. säger att man trots det ska vaccinera sig men jag avstår. Tack!)

6 thoughts on “Inget vaccin

  1. Hej! Jag heter Linda och jobbar som webbredaktör på Vårdguiden, Stockholms läns landstings webbplats för hälsa, vård och omsorg.

    Om du bor i Stockholms län gäller följande: Vaccineringen börjar den 15 oktober på de allra flesta vårdcentraler och barnmorskemottagningar. Endast gravida och personer i riskgrupperna kommer att erbjudas vaccin. Hälso- och sjukvårdspersonal börjar vaccineras under vecka 44. Vecka 45 och framåt beräknas vaccineringen av övriga invånare i Stockholms län komma i gång. Planen förutsätter att vaccinet kommer från tillverkaren i den takt som utlovats.

    Läs mer om planen för vaccination på: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Vaccination/Nar—Var—Varfor/

    • Men Linda,,, Hur kan man på Vendelsö Vårdcentral säga just det som jag skrev i inlägget då? De kommer inte ombesörja att kontrollera vem som har ”rätt” till vaccinet i första hand. Vad är ditt svar på det? Jag vet vad som står på Vårdguiden men det är ju lustigt att just min VC inte följer det som står där. Enligt dem kommer den som kommer dit först och vill ha vaccin få det (och de har tydligen enligt sköterskan jag talade med 500 vaccin i första omgpngen) SANSLÖST!!! Hoppas på ett vettigt svar angående just detta.

      • Hej igen! Det räcker med att den som tillhör en riskgrupp uppger sin sjukdom. Man behöver alltså inte visa något intyg eller liknande. På så sätt utför inte vårdcentralen någon kontroll. /Linda

  2. Men nu måste de på din vårdcentral ha blivit galna. Det är ju klart att de som verkligen behöver vaccinet och är utsatta grupper borde få först! Om jag har förstått rapporterna rätt så är det också det som är meningen. Skulle vilja ringa min VC och se hur det funkar där. (Men eftersom jag får via jobbet lägger jag den tiden på andra roligare saker ;0))
    Förstår att ni gärna vill vaccinera lillen med hans lungor men det borde kännas tryggt att de inte vaccinerar förrän de verkligen har koll på vaccinet och småbarn.

    • Hej Lisen. Jag blev helt bestört. Jo då hon menade att de inte hade någon annan runtin än just att folk får komma ned och hugag till sig en kölapp och sen får de som kommer först vaccin. Jag trodde hon skojade. Jag undrade om de inte skulle kalla de högriskpatienter de hade men då sa hon att det har man inte tid till.. HUA!!!!

Kommentera

