Kanske blir han rik-Kanske förlorar han sin barndom?

 Så länge han tycker det är kul är det väl okej?

Barn aktiveras mer och mer. Ibland undrar jag om barn i dag ens klarar av att bara vara?

”Det är bra att ha lite tråkigt” minns jag att min mormor sa till oss barn på landet. Och det är bra att inte alltid ha full aktivitet.

Det finns föräldrar som aktiverar sina småttingar från tidig ålder. Det gås inte bara på en aktivitet utan flera stycken varje vecka. Och visst: Det är tråkigt att bara sitta hemma när man är föräldraledig men tanken på att barnen kan må dåligt av för många intryck och miljöombyten tänks det inte lika mycket på. Att ge sina barn (och sig själv) lugn är nog det mest värdefulla i dag i vårt stressade samhälle.

Jag är inget ”fan” av barnidrotten i dag som driver barn till att träna ca. 4 ggr i veckan och på det flertalet matcher i månaden. Man kan fråga sig om det är föräldrarnas önskan de små liven får leva efter eller om det är barnen som vill det?

Jag har många gånger hört om barn som får spela i B-lag, sitta på bänken och inte vara med. Barn som behandlas som vuxna fast de är just barn. Och barnen blir sårade.

Hur som helst.. Om barnen klarar skolan och får tid till att vila och bara vara just barn så är det väl okej.. Eller?

Vad tycker du?

4 thoughts on “Kanske blir han rik-Kanske förlorar han sin barndom?

  1. Vad gäller aktiviteter så vill jag inte bli någon som tvingar Melvin att göra saker och som tur är har jag inte själv några drömmar som inte uppfyllts och som skall tvingas på barnet.

    Just nu har vi inga aktiviteter alls utan det blir först till nästa höst eller om vi har tur till våren som han kan börja på Bamsegympa. Jag tror han kommer tycka det är kul för gympan på dagis gillar han.

    När han var liten så måste jag nog säga att jag hade lite svårt att bara vara hemma och då var det tur att öppna förskolan fanns 2 dagar i veckan…

    • Hej Anna. Två dagar i veckan är ju absolut inte för mycket :-). Det finns ju dem som springer varje dag på något… Tycker synd om dem barnen som måste stå ut med sina föräldrars myror i brallan beteende. Kram

  2. Jag tror på en måtta på härligheten. Så länge barnet är så litet att det inte själv kan välja vad som är bäst och inte förstår konsekvenserna måste vi vuxna osjälviskt bestämma vad som ska göras (och med osjälviskt menar jag att man aktar sig så man inte lever ut sin egen dröm genom sitt barn).

    Vad det gäller aktiviteter under föräldraledigheten så måste jag ärligt säga att jag inte förstår hur en del föräldrar orkar flänga mellan babysim, babyrytmik, babyfik, öppna förskolan osv och samtidigt vara pigga och fräscha! När J var liten blev det antingen fika eller rytmik per vecka, resten av tiden gick åt att försöka hålla ordning hemma, hund&häst, sova så mycket det gick och bara vara. Kanske beror det på att jag är ”ensamgående” i veckorna, jag vet inte, men det är ett aktivt val att ha skurit ner på så mycket saker som möjligt..

    • Hej, jag håller med. Har inte heller orkat flänga men det är ju upp till var och en. Jag har också fullt upp med allt som hör livet till 😉 Kram

Kommentera

