Ändrade rekommendationer angående vaccination av barn

Jag förstod att det skulle bli så här och jag tycker att det är bra att Sverige nu omvärderar detta.

Ska nu alla barn från 6 månader massvaccineras? Inom en vecka väntas läkemedelsverket göra en omprövning av gällande regler.

”Huvudskälet bakom de ändrade rekommendationerna är att barn under två år visat sig vara en särskilt utsatt grupp, både när det gäller risk för sjukdom och risk för dödsfall till följd av svininfluensa.”

För mig är det solklart: Småbarn är som mest utsatta eftersom de inte har ett fullt utvecklat immunförsvar!

I går fick Solkillen sin första halva dos vaccin och om tre veckor får han påfyllning.

Inga biverkningar för han än och kanske slipper han det med, vilket vi givetvis hoppas på.

Nu är vi alla vaccinerade och det käns mycket bra.

Du som nu har ett barn som är äldre än 6 månader men under tre år som inte lider av någon kronisk sjukdom; Kommer du vaccinera barnet?

 

10 thoughts on “Ändrade rekommendationer angående vaccination av barn

  1. Väntar också på rekomendationer, men eftersom Alma inte går på dagis än kanske det räcker med att vi runt om tar sprutan? Jag vet inte. Just nu ligger hon till sängs med hög feber efter en vecka med risig mage, och jag tänker: hoppas det inte bär av nu… Jag missade vaccinet på min vc i veckan – slut.

    • Krya på Alma, min erfarenhet är att det oftast är bättre att kontakta vården så man som förälder känner sig lugn om man har minsta oro. Tror inte att det är någon fara med henne, det går så mycket skit nu i hösttider… Ja nu får vi vänta och se vad läkemedelsverket säger.. Ja nu verkar vaccinet vara slut överallt. Vi har haft tur som är vaccinerade allihopa. Kram på er

      • Ja du har rätt, det är nog ingan fara. Just nu har hon 39 grader med alvedon så jag hoppas bara det går över snart för lillfjonkan. Ha en bra helg!

  2. Har i dagsläget inga tankar på det eftersom det inte rekommenderats då J inte är i riskgruppen, men ändras rekommendationerna kommer vi givetvis tänka om! Man skulle ju aldrig förlåta sig själv om något hände..

  3. Absolut, skulle aldrig förlåta mig själv om Alfred blev svårt sjuk och vi valt bort vaccin. Vi följer rekommendationer och ska vaccinera oss själva så fort vi är prioriterade. Puss!

Kommentera

