03.21

Vissa säger: ”Jag skulle aldrig gå upp”, men jag skulle vilja se hur den personen gör som får vår son att somna om när han vaknar just den tiden och faktiskt är utvilad.

Måste skriva mitt i här att mannen ligger helt utslagen under täcke i soffan och försöker sova. Han mår sämre av dessa tidiga morgnar än vad jag gör.

Sonen är en morgonmänniska precis som jag. Så är det bara. Av ren egoism kan man ju önska att få sova lite längre någon morgon men det går inte. Efter 2,2 år vet vi.

Han sover olika länge varje dag på dagis. Vi har försökt begränsa sömnen till 45 minuter men det resulterar bara i att förkvällarna blir olidliga med en liten som är så trött att han knappt orkar äta middag.

Vi är i ett ekorrhjul men det fungerar just precis.

Det är inte kul att se Solkillen så trött redan när klockan är 7.10 och det är dags att gå till dagis. När klockan är dags för lunch får han sällan i sig mat och en fröken får gå i väg med han för att sova innan alla andra kommer.

Vi har bett dem om att han ska få sova innan lunch men de hävdar att han orkar vara uppe. Vi tror att det snarare är så att han hålls igång av den dagliga aktiviteten.

Bäst vore ju att han fick sova innan lunch (runt 10) och äta när alla andra sover vid 11.30. Men det skulle ju inte fungera i verksamheten.

Jag vet faktiskt inte vad som vore bäst. Vi har alltid levt efter sonens behov och jag tror egentligen att det bara är att hänga med.

Och så till dem som tror att det går att försöka få han att somna senare och att han i och med det så skulle sova längre på morgnarna kan jag meddela att det är inte så barns sömn fungerar. De har en sammanlagd sömntid per dygn.

Dessutom är det ju så att vi har en aktiv kille och de barnen tenderar att behöva mindre sömn.

Det kommer dagar då vi får ”sparka” upp han ur sängen klockan 12 på dagen. Alla åldrar har sina sömnproblem. Men att gå upp mitt i natten är ren terror.

Jag somnar alltid med sonen annars skulle min värk ta över mig helt. Hur vi får tid för varandra? Det får vi inte alls så mycket som vi skulle vilja och behöva men den tiden kommer den med.

Tack vare min mamma kan vi ha barnvakt någon gång i kvartalet och det ger oss laddade batterier.

En stundande bröllopsdag lär tyvärr inte hinnas fira men den bästa presenten just nu skulle vara en sovmorgon med min älskling på hotell med bortafrukost.

Hoppas ni alla har ahft en härlig lagomtidig morgon.

7 thoughts on “03.21

    • Ja önska kan man ju 😉 Minns så väl då vår kille var nyfödd och han bara sov oc sov och åt och man bytte blöja och jag tänkte: Är det SÅ HÄR enkelt det ska vara.. hahahaha.. Sen var den smekmånaden över. Kul att ni ska ha bebbe. Lycka till!

  1. Hej gumman!

    Du skriver så mycket klokt vännen! Jag tror oxå att vissa saker som våra barn sömnvanor är bara att hänga med på och komma ihåg att det inte är för evigt. Jonathans nattningar har alltid vart lugna och ganska snabba. En lång period sov han hela nätter och vi var glada för vi trodde att det var så det skulle fortsätta. Men icke! Just nu vaknar han till två, tre gånger per natt, men somnar om ganska snabbt. Vi brukar vara uppe vid sju och för mig som INTE är nån morgonmänniska är det ganska tufft. L hör inte J alls på natten så det är jag som yrar upp. Men det är bara å hänga med. Ofta sover jag tillsammans med J när han sover på dagen och vissa kvällar läggar jag mig strax efter honom. Vissa dagar är egentiden obefintlig, men det är ju just nu och ett par år farmåt…

    Dagarna går i ett. Sitta stilla är inget för J. Go och glad är han och med en stor portion vilja. Klättrar uppför rutschbanan istället för att åka utför. Jag tycker att det är härligt att han är så framåt och vågar. Älskar honom sååå!

    Kraaaaaaam på er! ❤

    • Ja det är så man får se det: De är framåt och vill så mycket. Visst är det underbart att de tillhör OSS???? Den där fina plutten har legat i MIN mage brukar jag tänka.. Otroligt!

  2. Vi var uppe och studsade halv sex, eller B var det, jag sov vidare till innan åtta. Gör ni så? Turas om att få sovmorgon? Vi skulle aldrig orka om vi inte turades om. Man måste ju få sova ut någon gång då och då. Förstår ju PRECIS vad du menar, våra killer är ju så himla lika, det är nästan lustigt. Ja, vad gör personen som vägrar gå upp? Låter barnet röja runt och skada sig kanske? Nej, all STYRKA till oss, som jag anser kämpa lite hårdare än många med den minimala sömn vi får. Stor kram finaste ni!

    • Tack vännen, ja vi har det onekligen lite lika med våra grabbars sömn. Jag hoppas bara att du får uppleva lugna läggningar snart *kram*. Ja vi turas om. Fast M är snäll och låter mig oftast ligga flera helger i rad men jag kan aldrig somna om så jag ligger bara och drar mig. Nu ligger dem och sover och jag är uppe och passar på att fnula lite. Ska t ex duscha i lugn och ro 🙂 Vilken lyx va?
      Vi måste ses snart!!!!! Kram på er.

Kommentera

