Leka tillsammans

Solkillen har en tjejkusin som är född i april 2007 och det skiljer således 5 månader mellan barnen.

I lördags var jag och sonen och hälsade på kusin M och det var helt fantastiskt att se dem två leka tillsammans.

Jag har många gånger funderat på varför man säger att barn i 2-års ålderna bara leker bredvid för jag ser ofta att Solkillen leker just tillsammans med sina kompisar. Det finns ett tydligt samspel; De byter saker, pratar med varandra om leken och diskuterar och framförallt planerar de bus tillsammans.

Men just denna dag hände något som fick mitt mammahjärta att bli extra mjukt: Min älskade son tog sin kusin i handen och ledde henne för att visa en speciell sak. Han sade klart och tydligt: ”Kom NN, jag vill visa dig..” Och så gick dem hand i hand och tittade. Jag blev faktiskt tårögd.

Sonen gömde sig bakom kusinen och kramade henne stort runt halsen då vi lekte ”Björnen sover” och med skräckblandad förtjusning sprang dem och försökte komma undan mammabjörnen.

De hade så kul tillsammans. Lekte, busade och dansade och kastade sig på golvet så där som bara barn i deras ålder gör: När det blir så kul att det slår över och allt bara blir: ”Blabläblablääääääblöööööööööhahahahahahahaha”. Och jag tittade på dem och tänkte: Älskade ungar. Vad glad jag är att ni har varann..

2 thoughts on “Leka tillsammans

  1. Åh, mina barn har också kusiner i samma ålder! Pappan (exet alltså ;P) har en bror som har en pojke, som det skiljer tre månader till till vår pojke. De har också en flicka, där det skiljer två månader till vår flicka. Fantastiskt. De träffas inte jätteofta, men det är roligt när vi/de ses. Min systerson är ett år yngre än vår pojke och de leker däremot jätteofta och jättefint tillsammans. De längtar efter varandra nästan hela tiden och jag är så himla glad för detta, att de har varandra. Vår flicka tycker fortfarande att det är väldigt tjusigt att vara nära och leka när pojkarna leker och hon är nog lite småkär i kusinen och pojkarna tycker att det är roligt att visa upp sig för henne och spexa 🙂

  2. Vad härligt det låter. Håller med dig om att det inte bara är bredvid lekar. Märker mer och mer hur Vilgot leker med sina kompisar. Det är härligt att se 🙂

Kommentera

