3 att frossa i

Nya kokböcker för mig är ju som att ge en hungrig varg mat..

I dag kom paketet med:

 Vår kokbok (Coop), den hederliga gamla boken i ny form. Fina bilder och lite nya recept men ingen utamaning för mig. Den boken kommer att finnas som en gammal trotjänare i hyllan där hemma för att slå upp ev. bortglömda grundrecept eller tekniker. Alla ska ha en ”grundkokbok” och denna är bra.

Hemma hos Melker Andersson- Snabblagat, tillagat, vällagat. Otroligt inspirerande bok med fina bilder och mycket ”snack” och tips från Melker. Det jag gillar är att boken är uppdelad i de tre kategorierna och att det är annorlunda recept som ger mig lite att bita i, framförallt under vällagat avsnittet.

GI-Mat för barn. Jag är ingen fan av att ge barn speciella koster, äta regelbundet och nyttigt tror jag på, men denna bok har bar recept och ger en tips på hur man kan äta mer nyttigt som familj. Soppor som vår Solkille börjat äta mer och mer finns det tips på i boken men jag tycker de är för enkla. Vem som helt kan lista ut att man gör en tomatsoppa enkelt och slänger man i prinskorv och lite pasta blir det givetvis en barnfavorit. Men recept på desserter som inte är så mycket socker i finns det och det gillar jag starkt (även om vår grabb nu får äta glass då och då)

Nu blev detta nästan en matblogg (farligt nära) men jag ville tipsa om tre bra kokböcker.

Efter att ha bläddrat i dessa tre har jag nu någon konstig längtan efter halstrad tonfisk med sesam och syrlig dressing,  tjälknöl med en redig potatisgratäng gjord på riktig grädde och pavlova. Jag förstår ingenting?? 😉

Trevlig helg på er alla!

2 thoughts on “3 att frossa i

  1. härligt! matblogg gillar jag, du vet ju att jag älskar dina små tips och tricks. ja melkerboken var faktiskt lite mer utmanande än vanligt, väldigt kul. jag är ju inte kockutbildad men anser mig vara hyfsat erfaren ändå och oftast är ju recept löjligt basic… kan varmt rekommendera den koreanska biffsalladen och hemmalagade fiskpinnarna med picklade grönsaker. mums! kram kram

    • Ja du är ju superduktig på att laga mat! Jag fastnade faktiskt just för dem två recepten så dem lär testas snart. Kram kram

Kommentera

