Sjukvår(d)

Nu härjar både vattkoppor och scharlakansfeber på dagis. Klart jag hoppas vi kommer undan men om vi skulle behöva uppsöka läkare är jag trygg i att vi fortfarande har försäkringen hos Skandia (Lifeline Junior Plus) och vård på BS Martina. Vilka pärlor!

Aldrig köer i varken telefon eller på plats. Det bjuds på lek och bus med både sköterskor och läkare. De gånger vi ska ta prover på sonen har de alltid satt Emla innan och varit noggranna med att ingen undersökning sker under press. För att barnets bästa går i första hand.  Det känns tryggt, rent och utan stress. Tyvärr kan jag inte säga att jag känner detsamma för de två barnakuterna i Stockholmsområdet. Sittandes i timmar i ett trångt väntrum för att sen träffa en läkare som knappt hinner andas. Det är inte deras fel men mer pengar till akutsjukhusen behövs!

Och det kostar faktiskt inte skjortan att ha en privat sjukvårdsförsäkring. Finns annat man kan välja bort. Vi har t ex inga avbetalningar på kreditkort eller lån på tv, soffa eller annat.

Sedan kan vi diskutera i all evighet om jag tycker att det är bra eller dåligt att inte alla kan få snabb vård utan att betala en privat vårdförsäkring. Men när det gäller mitt barn vet jag vad jag väljer.

Kommentera

