Kontakt

Så glad för att jag och pappa M kan höras och prata om Solkillen. Vi har en gång satt ett barn till livet och har ett ansvar för resten av våra liv.

Vi är inte vänner men inte heller ovänner. Vi är sonens mamma och pappa och det kommer vi alltid att vara oavsett våra känslor för varandra.

Vi pratar om sonens utveckling, förskolan, vardagen och allt som hör där till. Vi försöker att alltid gå tillsammans på möten på förskolan tillsammans och eventuella läkarbesök.

M har tagit det här med kärleken på et vuxet sätt, eller låt mig ändra mig; På ett sätt som är mer än vuxet.

I april när jag berättade för han att jag träffat kärleken sa han: ”Jag är glad för dig, du är värd att vara lycklig”. Det är S T O R T. Det säger så mycket om hans personlighet.

Nu är inte allt rosaskimrande i en separation och nu har vi stött på första hindret (säkert av många som komma skall). Sonen fyller 3 år och vi ska ha kalas. För mig är det självklart att bjuda in pappa M och då får kärleken stå tillbaka. Det förstår kärleken vilket givetvis känns bra för mig men….

Pappa M vill inte vara med och fira sonens födelsedag. Jag blev otroligt ledsen och föll för första gången en riktig ”skilsmässotår”.

”Är det så här det ska vara nu”? Var min första tanke. Ja, det är väl så här det ska vara nu. Vi är inte en familj men i mina tankar skulle vi kunna fira sonens 3-års dag tillsammans för hans skull men jag förstår att pappa M inte förmår. Jag menar: Hur mycket vuxen ska man egentligen behöva vara? Kanske är det där gränsen går.. Att behöva bita ihop och umgås med stora tjocka släkten och låtsas att allt är så bra? Jag förstår men samtidigt inte.

Pappa M sa: ”Vi kommer säkert att kunna fira han tillsammans kommande år, men inte i år. Hoppas du förstår”. Jag försöker förstå och kanske är det så enkelt att såret fortfarande är för öppet? Att det smärtar för mycket att vara tillsammans med den ”gamla familjen” och vara stark?

En separation är aldrig det man önskar att den var men den kan i alla fall vara bra och vi har det nog rätt bra ändå.

Kommentera

