Två blir fem

Vi har nu bott i huset i två veckor. Det går bra. Visst är det skillnad på att vara fem mot att vara två men det känns levande.

Kärlekens barn är ju ”stora” så de klarar sig själva. Vi äter oftast middag tillsammans och när vi inte gör det finns det mat lagad i kylen att värma. Båda tonåringarna har träningar. Tjejen tränar boxning och pojken fotboll.

Kärleken är egenföretagare och aktiv inom fotbollen.

Det flyter på precis som när vi bodde ensamma. Jag och Solkillen leker och lagar mat, läser böcker och pysslar inför julen. Andra delen av familjen är i en annan fas i livet och möts vid de tillfällen som ges.

Sonen trivs. Han pratar mycket om sin nya familj och gillar att umgås med dem. Ropar på barnen direkt när vi kommer hem.

Frågan var pappa är har kommit upp: ”Varför är inte pappa i huset?”, och den är helt naturlig. ”Pappa och du bor ju i lägenheten och du och jag bor här med NN och barnen.”

Han är aldrig ledsen mer än det klassiska: ”Jag vill vara hos pappa”, när en konflikt uppstår och krav ställs. Precis som det sägs: ”Jag vill vara hos mamma”, hemma hos pappa. 🙂

Jag tror inte att skilsmässobarn som gått igenom en sansad, lugn skilsmässa där barnet sätts i första hand mår dåligt av att ha separerade föräldrar.

Han är smart ungen. Lägger ihop ett och ett och funderar. Jag applicerar inga känslor på han. Det är oftast de vuxna som gör det. Han frågar och kommer att fråga under årens gång och jag och pappa M ska svara på hans frågor. Det har vi lovat varandra.

Nu väntar julen och i år är det min barnjul. Jag ser fram mot att få se sonen lämna sina nappar och vällingflaska och vällingmugg till Tomten. Det har han bestämt själv.

Den här julen är jag lycklig. Det var varken jag eller pappa M förra julen.

För sonens skull är jag glad att vi tog steget och tog oss ur en kärlekslös relation. Nu har han en mamma och en pappa som är starka och lyckliga på varsitt håll och det betyder allt för ett barn.

GOD JUL FRÅN SUPERQUINNAN OCH SOLKILLEN TILL ER ALLA.

2 thoughts on “Två blir fem

Kommentera

