Sömn och lämning

Tre blogginlägg så här på morgonen…

 

 

 

Detta eviga sömnpratet…

Efter mycket påminnelser till förskolan om att sonen bara ska sova 45 minuter på dagen sov han just så kort tid både torsdag och fredag förra veckan.

När pappa M hämtade Solkillen på torsdagen sa pedagogen att han ju varit ”väldigt ledsen och arg en hel timme efter hon väckt han”.

Pappa M hade svarat att han förstod det men det får vara så nu och att det mest troligen är övergående.

Vi får ofta en känsla av att det är bekvämt att vår aktiva, frågvisa son sover nästan två timmar på vilan men så får det inte vara. Då är det bristen på personal som är frågan.

Skälet till att vi nu beslutat att sonen bara för sova en liten ”nap” på dagen är att om han sover längre somnar han inte förrän 21 på kvällen och vaknar lik förbannat (ursäkta) 4.45-5.00 på morgonen och är helt slut och han vill då sova innan lunch.

Jag har aldrig trott att man kan styra ett barns sömn och jag tror inte heller att det är bra att göra det men att begränsa en 3,4-årings dagsvila är nödvändigt för att få till en sund dygnsvila för han själv. Jag går ju ändå och lägger mig samtidigt som han på kvällarna så jag får varken mer eller mindre sömn eller vakentid. (Varannan vecka)

Dessvärre är det nog så att sonen i det stora hela inte har så stort behov av vila på hela dygnet för hans sover sammanlagt oftast bara 9-10 timmar. Hur mycket  sover era barn per dygn och hur mycket av detta sover de på dagen (om de gör det)?

Nu kör vi på 45 minuters vila på dagen. Jag vet att många barn inte alls sover på dagen men de barn som har behovet ska få göra det och jag tror inte att man medvetet ska försöka få ett barn att sluta sova på dagarna bara för att det är bekvämt för en själv t ex för att man vill ha mer vuxentid på kvällen eller liknande.

Vi har provat i olika perioder att utesluta dagsvilan men det har resulterat i att sonen somnar sittandes i soffan strax efter 17.. Inte bra….

Sovläget på nätterna är nu att vi hemma hos mig läser saga i vår stora säng och när vi läst färdigt hoppar sonen över till sin säng och sover allt som oftast nu hela nätterna i sin säng. Han vet att han får komma över om han vaknar och vill sova med mig. Jag tycker dessutom att det är mysigt att samsova och nu när mitt bäcken mår bra har jag inte ont av det, tvärtom! 🙂

Hemma hos pappa läser de saga i sonen säng och han somnar med pappa sittandes bredvid sig och kommer alltid över på natten.

Jag bestämde mig tidigt när det gäller det här med sova i eget rum i egen säng. Jag skulle aldrig kunna tvinga en ledsen och rädd son att sova ensam. Man ska ju också ge sitt barn trygghet. Hade han dock velat sova i eget rum och varit trygg i det hade han nu sovit där.

Lämningen i dag på förskolan var ledset och när två yngre barn bröt ut i stortjut började Solkillen också att gråta stora tårar. Det har inte hänt på ett år.

Jag är inte en mamma som bara går när min son står och verkligen gråter så det blev 10 minuter extra vid lämningen. Vi har sagt till pedagogerna på förskolan att det är så vi vill göra. De behöver inte komma och rycka han från oss men jag skulle uppskatta om det fanns fler än en pedagog på plats på morgonen så alla barn kunde bli mottagna personligen och tröstade om de blir ledsna.

Jag vet att måndagarna då vi bytt vecka ofta kan vara känsliga så jag räknar in den tiden på morgnarna så jag aldrig är stressad. Vi vet att sonen trivs på förskolan och när vi frågar varför sonen säger att han inte vill vara där säger han att det är för att han vill vara hemma med oss , ”jag vill vara med dig pappa”, när han är där och” jag vill vara med dig mamma”, när han är hos mig.

Jag är glad att både jag och Solkillens pappa ger han den tiden och tryggheten han behöver.

Att få barn är att lägga undan många av sina egna behov helt och hållet. Jag gör det gärna om det leder till att vår kille är trygg och harmonisk.

11 thoughts on “Sömn och lämning

  1. Vi har också begränsat Melvins sömn på förskolan till 1 timme (han sover annars närmare 2 timmar). Vi försöker lägga honom vid 19-19.30 och oftast sover han innan kl 20. På vardagar får vi ofta väcka honom (vi går upp vid tio i sex) men på helgerna så vaknar han ofta själv vid 6-tiden. Har vi tur somnar han om eller leker lite på sitt rum… ofta går vi upp mellan 7-8 . Oftast sover han 10-11 timmar/dygn. Sen han fick sin juniorsäng så har han börjat komma in till oss. Först var det när han vaknade på morgonen och då fick han komma upp till oss (mycket för att han ofta somnade om och vi fick sova längre, ego *s*) men nu kommer han oftast mycket tidigare på natten. Det värsta är att jag ofta vaknar och har svårt att somna om när han småsnarkar och kryper nära… vilket resulterar i att jag ofta går in i gästrummet för att få sova vidare (när det är jobb som gäller).

  2. E sover 12-13 timmar, allt nattetid. Hon slutade med dagsömn redan vid 2 års ålder, p.g.a. hon var vansinnig när hon skulle sova på kvällarna, det var 2 timmars kamp att få henne att somna. När hon slutade med dagsömnen löste sig alla problem det varit med hennes sömn (ville ofta inte sova dagtid heller) och sedan dess somnar hon utan protester redan vid 18-tiden (inte alltid vi hinner lägga henne så tidigt, men senast 19) och sover gott hela natten. Vi samsover fortfarande, hela nätterna. Till mångas stora förfäran och förundran. Men vi tycker alla tre att det är mysigt och vi sover alla så gott, så varför inte? Vi jobbar båda heltid och i och med att hon lägger sig så tidigt får man inte mycket tid tillsammans på vardagarna – då är det extra mysigt att sova bredvid varandra, tycker vi.

    • Vad mysigt att ni samsover också. Det är tyvärr så att många höjer på ögonbrynen åt det och jag förstår egentligen inte varför. Mest naturligt är väl just det att sova tillsammans med tanke på hur länge man hört ihop då barnet låg i magen? Men jag vill åter igen skriva att det är upp till var och en och att inget är rätt eller fel: Det gäller att hitta något som fungerar för alla i familjen. Kram

  3. alfred sover numera (har sovit betydligt mindre) ungefär 10 timmar per natt, ca 20.30-06.30, ibland kortare men sällan längre. vissa dagar sover han middag, då är det optimala max 1 timme men han orkar inte en förskoledag utan sömn. ibland på lediga dagar somnar han enbart typ 10 minuter i bilen eller så, så jag känner att hans dagsömnsbehov varierar. jag tror stenhårt på att begränsa dagsömnens längd, vissa barn ääälskar ju att sova länge och situationen måste funka för hela familjen. jag blir helt förstörd om alfred skräpar uppe till halv tio, jag börjar ju sju många dagar… så vi begränsar och förskolan lyssnar med ett halvt öra, vilket sliter här hemma när nattningarna tar över kvällarna. samsover gör vi nästan alltid, han somnar numera alltid i vår säng och ibland bär vi över honom när vi lägger oss, till hans säng. det funkar utmärkt. jag njuter av den korta stund han är liten och nära mig och sover gott trots att han är i vår säng. stor kram vännen! stå på er mot förskolan! pepp pepp

  4. Med J har vi gjort så att han samsov med oss från det han kom hem från BB tills han var ca 11 månader. (När han sov med oss hade han alltid egen kudde och eget täcke.) När han var ca 11 månader köpte vi en egen säng till honom och ställde den på min sida av sängen. Vi ville att han skulle känna sig trygg i att det var lätt att komma över till oss om han drömde något el kände sig ensam. I början kom han vid fyratiden varje natt, men det tog snart slut. Han visste att vi fanns nära och va trygg med det.

    Nu är han 2 ½ i mars. Han sover inte längre på förskolan, men när jag hämtat honom så går vi hem, äter mellis och sen lägger vi oss i stora sängen och läser en saga. Ofta somnar han vid halv tre och sover till halv fem. Sen lägger vi honom vid åtta på kvällen och då brukar jag läsa en saga för honom och sen sjunger jag för honom. Ofta sover han inom en kvart. MEN… Somnar han vid halv fyra så får han sova en timme och inte två som annars. Får han sova till fem kvart över fem så blir nattningen lååång.
    Ibland händer det att han inte sover på dagen och då lägger vi honom tidigare på kvällen istället.

    Oftast så vaknar han mellan halv sju och sju, oavsett när han somnat på kvällen.

    Vi känner heller ingen bråska med att han ska sova ensam i ett eget rum. Samsovning ibland är mysigt och vi tycker huvudsaken är att alla sove gott och att J känner sig trygg. Både L och jag tror att det med eget ruma kommer av sig självt längre fram.

    Varken jag el L är föräldrar som bara lämnar över ett gråtande barn till förskolan pedagoger och sen går. Hellre stannar vi en liten stund x-tra.

    • Vilket härligt svar!!! Tack Anna. Ni tänker nog som vi gör. Och det är ju verkligen olika med alla barn. En del funkar från början med att sova själva och allt som fungerar är bra 🙂 Kram ❤

  5. PS. Tack så jättemycket för inlägget om Minnas eksem. Skönt att höra att det är någon mer som tror att det kan vara mjölkproteinallergi. Vi har nu kört mjölkfritt sedan i fredags och jag inbillar mig att eksemet blivit lite bättre. *hoppas*

  6. Elis sover 11,5 timme på natten och 45 minuter på dagen. Vi fick begränsa hans sömn också så dagis väcker honom på vilan. Han var också tjurig den första veckan dom gjorde det men det gick över sen. Utan vila på dagen bryter han ihop så han är inte alls redo för det än.

  7. S&S sover 11-12 timmar/dygn, allt på natten. De slutade med dagsömn för 1,5 år sen, eftersom de aldrig varit mycket för att sova på dagen, och det bara var en kamp att få dem att somna.

    • Ja det skiljer några timmar mellan dina och min lille 😉 Men jag tänker att alla barn är olika och hoppas jag blir lite mer pigga av den tanken 🙂
      Om de inte vill sova är det ju som sagt ingen idé att försöka. Isak somnar som en klubbad säl.. tyvärr….. kram på er.

Kommentera

