För smått och rosa med paljetter

Detta med kläder till barn! Börja med att titta på bilderna från H&M:s webbshop. Döm själva.

Då jag ska köpa kläder till Solkillen förvånas jag varje gång över det trista utbudet i våra vanliga affärer.

H&M kör stenhårt på Hello Kitty (rosa, lila och med paljetter) till flickorna och monster med coola pratbubblor (blått, grått och med häftiga figurer) till pojkarna. Jag skulle aldrig sätta på sonen just en sådan uttalad pojktröja. Varför envisas de med att sätta puffärmar på nästan alla flicktoppar som utan just puffärmen skulle passa en pojke?

Jag har näst intill börjat bojkotta dessa affärer som så uttalat vill att vi ska förstärka könsrollerna hos barnen.

Sedan är det det här med att alla barn ska vara stöpta i samma form. Raka och utan kroppshull.

Varför är alla kläder för barn alltid gjorda för mer tunna barn än lite runda barn?

Var jag än handlar kläder till Solkillen som nu är 107 cm lång och väger 22 kg så är tröjorna tighta och byxor annat än mjukisbrallor är omöjliga att hitta.

Polarn O. Pyret ska dock ha beröm för deras kläder är inte sydda för att sitta åt utan har en skön passform och dessutom mer könsneutrala kläder.

H&M, Lindex och Kapp Ahl kan jag nästan aldrig handla tröjor på men däremot mjukisbyxor på H&M och Lindex.

Nu köper vi strl. 110/116 eller 116 för att de ska sitta bra.

Jag önskar att jag hade råd att bara handla på Polarn men det har jag inte så därför får det bli en kombination. Men nöjd konsument i övrigt är jag minsann inte!

Är det någon som har tips på var man kan handla kläder som är könsneutrala och passar oss som har barn som har lite ”passform” så mottar jag dem gärna! 😉

9 thoughts on “För smått och rosa med paljetter

    • Hej! Jag ska kika in på din sida. Hur hittade du till mig? Min treåring är lång OCH stor 108 cm lång och väger 22 kg han är inte överviktig men en storväxt pojke. Kan vi kanske få t ex ett par byxor till vår pojke så kan jag blogga om dem med bild och givetvis länk till din shop? Camilla och isak

  1. Vad är det egentligen för fel på dessa föräldrar som försöker pracka på sina barn en snedvriden könsidentitet ?

    Att förvägra en pojke att vara och se ut som en pojke eller en flicka som en flicka är inget annat än ett övergrepp mot barn.

    Barn kan inte välja sina föräldrar, men föräldrar kan välja vad de gör mot sina barn.

    Att GenusHysteriker fortfarande får hålla på med sina tilltag borde granskas som det övergrepp det är.

    En pojke skall vara en pojke och en flicka skall vara en flicka – tack för den skillnaden !

    /// PunktNu

    • Så att inte klä sin pojke i kläder med star wars eller disneytryck är att förvägra sitt barn dess könsidentitet?
      Jag klär min pojke i vanliga kläder men undviker att ge han en bild av att pojkar är coola och häftiga och att flickor är söta och tysta och mycket av det sitter tyvärr i de kläder vi klär våra barn i.
      Hur tycker du barn ska kläs?
      Flickor uteslutet i rosa och lila och pojkar i blått och svart?
      Ska flickor bara leka med dockor och mjuksidjur och pojkar med bilar och pangpnagleksaker också?
      Övergrepp mot barn? Nu använder du starka ord… Kul att du skriver en kommentar som är väldigt vass med synlig IP-adress. Inga fler kommentarer från dig kommer att publiceras.

      Sist jag tittade var min pojke fortfarande en pojke 🙂 och jag är glad att i LPFÖ98 (googla på det du) så står det tydligt:

      ”Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och
      förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars
      uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan skall motverka
      traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall
      i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och
      intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.”

      Vi tycker olika. Låt det så vara. Ha det gott.

  2. Åhléns VarförDärför serie har bra passform och ofta (men inte alltid) kläder som inte är så stereotypa. Och bra priser. Eller så kan man göra som sonen som först valde Spiderman-kalsonger och sedan ett par supertjejiga leggings (rosa med riktigt stereotypt tjejmönster) när vi shoppade sist. Leggingsen är hans nya favoriter.

Kommentera

