Dagarna som passerar

verkligen stor skillnad att ha en fyraåring hemma.

Han är mestadels nöjd men kan verkligen bli fly förbannad på alla sätt och vis. Jag får ofta höra: ”Meeeen, jag sa ju att jag inte ville äta middag MAMMA!!”

Solkillen har ju varit tidig med språket men nu har vi diskussioner hemma om allt mellan himmel och jord. Han vill veta hur det mesta fungerar och internet är verkligen ett bra sätt för att leta reda på allt mellan himmel och jord. Senast satt vi och tittade på rymden och alla planeter. Jag kan inte svara på allt vilket ofta förvånar sonen. 🙂

Någon dag när jagoch sambon diskuterade något lite höglutt kommenterade sonen detta med att säga:” Typsikt föräldrar”. Och så satta han händerna i sidan och suckade och gick in på sitt rum 😉 Det är lätt att glömma att små barn också de har mycket känslor som de måste få sätta ord på.

Vi läser mycket böcker hemma och damerna på biblioteket känner numera igen oss och hälsar på sonen med namn. Vi lånar nya böcker varannan vecka och jag älskar att läsa godnatt sagor. Att sova i sin egen säng är ingen favorit alls för sonen och det har det ju aldrig varit.

Jag lyssnade på ”knattetimmen” då en mamma till en 4-årig flicka ringde in och hon var så bekymrad över att dottern inte ville sova ensam i sin säng, i sitt rum.

Malin Alfvén frågade om de sov bra tillsammans i föräldrarnas säng, vilket de gjorde. Och då sa Malin: ”Vad är problemet? Ni sover alla bra och du kan vara säker på att hon inte kommer sova där hela sitt liv. Ni har antagligen en väldigt trygg och glad tjej som vill ha er närhet, ge henne då det.”

Jag blev så glad. Jag har helt gett upp med att få sonen att sova i sitt rum. Det kommer och går och jag är övertygad om att han sover där när han är redo.

Aktiviteter har vi inte många. Vi gick på dans förra terminen men vid start nu i september ville sonen inte gå. Han tycker att det är tråkigt så nu har vi slutat gå dit.

I stället går vi och badar tillsammans på lördagarna och tar en gemensam lunch och fika i centrum innan vi åker hem. Det uppskattar jag verkligen. Vi har riktigt mysigt tillsammans och han är bara så lugn och mysig.

Sömnstrulet har lagt sig. Han sover hela nätter ( i vår säng) men vaknar fortfarande tidigt, det är som det är!

Jag anpassar mina dygn efter han och somnar oftast med han vardagar runt 19.30-20 och då vaknar han runt 5-6.30. På lördagar sover vi middag än men inga andra dagar. Då är vi uppe till runt 21.00 och han sover till 7 som längst….

Mina tankar på ett ev. syskon ligger långt bort nu. Ni som följt min resa vet att det varit kämpigt. Jag måste tänka på mig själv i första hand och även sonen och de andra i familjen. Jag skulle aldrig klara av att få en sömnstrulare till för då skulle all min energi gå till det. Jag vill vara närvarande i hela min familj och ha ork till allt. Är inte säker på att jag skulle ha det med en liten spädis.

Dagarna bara passerar och jag är glad att jag är en så stor del av sonens liv. Tiden går bara för fort…

One thought on “Dagarna som passerar

Kommentera

