Den där kroppen

Min värk kommer och går och med stress i kroppen blir den givetvis värre. Jag sover bra på nätterna nu utan värk med en ny medicin som heter Tryptizol.

Terminsstarten har varit intensiv och med mina nya, roliga arbetsuppgifter kom också en ny liten obekväm sak till min kropp: migrän med aura. Jag hade första attacken i augusti och har sedan dess haft många attacker. det blev lite för mycket med min vanliga värk OCH migrän.

Jag har fått ytterligare en medicin som heter Maxalt som är en akutmedicin som man ska ta då man känner att migränen kommer.

Migrän är vidrigt. För att ni ska förstå har jag tagit en text från Vårdguiden och lagt ut ett klipp till Youtube där man ser en aura. Väldigt likt mia synrubbningar som sitter i ca. 10 minuter. Oftast börjar det med att jag känner mig väldigt trött och obekväm, sen kommer synrubbningen, illamående med kräkningar, ljus, ljus och luktkänslighet och sen en huvudvärk som är överjävlig.

Mina attacker håller i sig i den akuta fasen ca. 10-30 minuter men efter det kan jag må dåligt i upp till ett dygn och då är det sängläge i tyst och mörkt rum som gäller. Man får lyssna på kroppen och just nu arbetar jag deltid och är sjukskriven deltid i två veckor för att bromsa lite och ge kroppen en chans att återhämta sig eftersom jag haft kronisk huvudvärk i ca tre veckor plus migränattacker.

 Jag har i genomsnitt en känning per dag. Nu går jag till en sjukgymnast som är väldigt duktig på migränrelaterad huvudvärk och får bl.a. akupunktur och vi töjer nack och käkmusklerna något.

Att leva med migrän är begränsande.

One thought on “Den där kroppen

Kommentera

