Operation

När jag låg på bb med sonen 2007 upptäckte jag en knöl under armen som blev större och större. Tre dagar efter jag upptäckt den kom det mjölk ur den och läkaren konstaterade att det var en extra bröstkörtel i höger armhåla.
Det kändes verkligen inte fräscht att läcka mjölk där också när man ändå läckte ur brösten.
Den var aktiv ett tag men eftersom den inte stimulerades så slutade mjölken att rinna till där.
Nu gravid igen kom knölen tillbaka redan i vecka 16 och denna gång mjölk redan runt vecka 22.
Jag kontaktade min husläkare som skickade remiss till radiumhemmet för biopsi för att utesluta några andra komplikationer.
Givetvis var det inget annat än en bröstkörtel med fettvävnad och remiss till kirurg skickades till vårt lokala sjukhus.
Nu efter en månad efter besök hos kirurgen har jag i dag tagit bort knölen som var ungefär lika stor som en femkrona och ca 3 cm hög.
(Jag fick se den)
Operationen innebar först 3 bedövande xylocainsprutor innan ingreppet och en långtidsverkande smärtlindrande under operationen eftersom jag är gravid och inte kan äta mer smärtlindring nu efter än Alvedon. Man är vaken under ingreppet.
Sju stygn som lossnar själva och det ska ta ca. två veckor innan såret läker ytligt. Man får inte duscha på 24 timmar och inte bada eller basta, raka sig under armen eller använda deo. på två veckor efter.
Jag skriver om detta för att när jag stod inför min andra graviditet visste jag att jag inte ville ha den kvar men det fanns väldigt lite att läsa om det på nätet.
Jag hoppas det kan hjälpa nån annan som letar information.
Det är inte helt vanligt att ha en ”extra tutte” men inte ovanligt heller.
Nu känns det riktigt skönt att slippa rutten under armen, den extra bröstkörteln.

Kommentera

