Beslut

I dag har jag varit hos en kurator på kvinnokliniken på SÖS för att få information om sterilisering. Jag kom dit tack vare en remiss från min bm på
MVC. Remissen gick till spec. MVC eftersom jag går där då och då under denna grav. Därifrån ringde de upp och gav mig telefonnumret till kvinnokliniken där jag fick boka en tid hos en kurator för samtal.
I och med att man får informationen om steriliseringen har kuratorn och patienten också ett samtal kring vad en sterilisering innebär och hur man som patient tänkt kring den önskade steriliseringen. Det var en hel del frågor men jag tyckte kuratorn var väldigt trevlig och mänsklig och hon sa också i början av samtalet att hon inte var ute efter att få mig att ändra mig utan att samtalet går ut på att hon ska informera och utröna hur jag tänkt kring det.

Jag anses som ung, 35 år, men då jag redan har ett barn och en på väg så var det inga problem för mig.
Normalt vill man tydligen inte bevilja sterilisering för en kvinna under pågående graviditet för att man kan vara mer instabil men via frågor om både det ena och det andra fick jag min önskade sterilisering beviljad och den kommer alltså att göras på sjukhuset i samband med det planerade snittet.
Frågor som jag fick var t ex: ”vad skulle du tänka om båda dina barn dog”.
”om du skulle träffa stora kärleken och denne inte har några barn?”
”Varför vill du och inte din partner sterilisera sig?”

Man kan tycka vad man vill om de frågor som ställs under samtalet men jag är mer än nöjd och blev mött med respekt och vänlighet av den kuratorn jag träffade. Ett beslut om sterilisering är stort men jag vill inte använda preventivmedel och inte heller utsätta min kropp för en graviditet till pga min grundstatus i kroppen.
Jag fick skriva på ett papper som heter ”Bekräftelse på mottagen information enligt femte paragrafen steriliseringslagen (1975:580).
Det ska jag ta med på dagen för ingreppet. Inget papper, inget ingrepp.
Hoppas detta inlägg kan hjälpas andra som söker information om det är möjligt att göra ingreppet i samband med ett planerat snitt. Lämna gärna en kommentar.

2 thoughts on “Beslut

  1. Jag har funderat på det faktiskt. En kollega steriliserade sig rätt nyligen och hade rätt ont efteråt, men var tydlig med att det ändå var värt det 😉
    För att besvara de tre frågorna: om min älskade lilla pojk dog så skulle inget i världen kunna ersätta honom. Inte ett nytt barn. Inget.
    Träffar jag mannen i mitt liv och vill skaffa barn med honom? Kan inte se detta hända faktiskt. Jag är helt nöjd och vill inte vara gravid igen.
    Varför jag och inte han? Är ju jag som inte är nöjd med dagens preventivmedel, och iochmed att jag är singel nu kan jag inte kräva något av den jag träffar. Annat än kondom..

    Nu en fråga! En annan kollega som steriliserade sig i unga år av medicinska skäl var tvungen att äta hormoner för att reglera något. Hur är det egentligen med det? Hamnar man i klimakteriet när man steriliserar sig?

    Kram!

    • Hej. När man steriliserar sig påverkas inte hormonerna så jag undrar om din kollega gjorde en hysterektomi? Kan för lite om det där men jag vet iaf att det inte påverkar hormomerna. Man har mens och allt som vanligt.
      Jag behöver inte äta några hormoner och man är ju öm efteråt men eftersom de gör det i samband med snittet i
      samma snitt så kommer det inte kännas mer :-/ Vanligtvis gör man det med titthål…
      Jag känner att jag haft nog av hormoner och de där frågorna om jag skulle förlora mitt barn kom hon ingenstans med 😉 Jag tänker och känner som du.
      Hoppas du kommer fram till nåt i ditt funderande.
      Jag är så glad att få detta gjort!
      Ta hand om er. Kram

Kommentera

