Femårskontrollen

Så var det dags att träffa Eva på
BVC för sista gången.
Femårsbesök.
Vi som alltid brukar vakna tidigt tog en rejäl sovmorgon till 6.40! Klockan 8 skulle vi vara på plats så det blev en effektiv men stressfri morgon (vi jobbar inte alls med stress). Frukost och morgontvätt och så i väg.
Jag satte ett Emlaplåster på sonen direkt när vi vaknade så att han skulle vara lite bedövad inför sprutan.
Eftersom jag aldrig förskönar saker eller ljuger för han hade vi pratar om att det skulle bli spruta och att det skulle göra ont men att det går över.
Vi började med att väga och mäta han i hallen och väl inne hos sköterskan tittade vi tillsammans på lilla vågen dör han en gång legat och där syskonet snart ska vägas, det tyckte blivande storebror var kul.
Först fick han rita en gubbe igen och denna gång var den ju mer detaljerad än för ett år sen. Bland annat hade den bröst (! Kan det ha att göra med att jag är höggravid?) Sen fick han titta på bokstavatavlan både utan och med piratlapp.
Jag fick fylla i och skriva under entré formulär som går till skolsköterskan när det är dags.
Sen var det då den där sprutan. Smarta Eva bjöd tatueringar innan det var dags!
Solkillen var riktigt rädd och det är inte lätt att se ren skräck i sitt barns ansikte inför något den tycker är obehagligt.
Han satt i mitt knä och vi fick kämpa en hel del med sonen som plötsligt blev väldigt liten.
Han grät rena räddtårar och upprepade: ”jag vågar inte!”.
Både jag och sköterskan sa att han fick vara ledsen och skrika hur mycket han ville. Tillslut blev det ju ändå en slags hålla fast- metod men så måste det ju vara.
Det kom lite blod och sonen grät och klamrade fast sig vid mig och jag berömde han och sa åter igen att man får vara ledsen.
Då säger han:
”Mamma, det kändes som en leopard bet mig!!” Gullunge..
Nu är det gjort och han var inte ledsen när vi gick ifrån Eva och BVC.
Stolt över sin prestation med en tatuering OCH ett glitterklistermärke i handen.
Nu hoppas vi att febern håller sig borta.
Och nästa spruta är det ju inte dags förrän i åk. 4 har jag för mig.
/mamman som fick beröm av Eva för att jag var lugn och konsekvent. 🙂

Kommentera

