Två barn!

Så underbart att vår tjej äntligen är på rätt sida av livet. Hos oss i vår stora familj. Sex stycken är vi varannan vecka och varannan vecka ”bara” tre.
Det blir från fullt ös till lite mindre ös 😉
Alice som hon heter är givetvis världens mest söta tjej. Vad annars?
I dag är hon en vecka och en dag. Född kl. 10.05.
I helgen var storebror här och visst är det pyssligt att få ihop tiderna när bebis inte alls har nån dygnsrytm.
Jag har varit vaken mycket som alla nyblivna föräldrar och vi har kämpat med amningen.
Eftersom hon hade problem i början verkar det som hon lätt tröttar ut sig och får inte tillräckligt med mjölk så snabbt som hon skulle behöva.
Igår pratade jag med en väldigt fin BVC sköterska på den BVC jag valt att gå på nu.
Hon sa att jag ska gå på min mammakänsla och det gjorde jag igår och vi kom fram till att jag ska delamma.
Efter att Alice ätit 165 ml (!) ersättning i går kväll runt midnatt sov hon stadigt i fyra timmar för att sen vakna och då ammade jag. Inte alls nöjd utan hackig och orolig. Jag ammade till och från i 2,5 timmar. När vi vaknade i morse fick hon 145 ml ers. igen och var vaken i 30 minuter! Det har hon aldrig orkat.
Jag tror att jag kommit fram till att inte amma alls och med det kommer en sorg och en skuld. Varför funderar jag på? Är vi så inpräntade med att amning är det enda som duger?
Blev riktigt sårad och förbannad på återbesöket på bb mott. när det stod på
en plansch för amning att ”ammade barn får högre iq.”
Vad har ni för tankar kring detta?

20121204-103150.jpg

3 thoughts on “Två barn!

  1. Hittade in på din blogg idag och läste lite bakåt (som du ser). Hemskt att det sitter en sådan affisch på b.b. Jag ammade bara min dotter i tre veckor och jösses vad skuldkänslor det kom med det. Jag hade brytit ihop om jag mötts av ett sådant budskap där man ska kunna få känna att man får stöd. Faktum är att den första som stöttat mig i vad som blev då (för två och ett halvt år sedan) är min nya bm som helt enkelt sa ”Man ska inte amma till vilket pris som helst, alla barn växer och blir stora vad de än föds upp på” (på tal om att amma kommande bebis). Det var en stor sten som släppte från hjärtat efter det.

  2. Tankar kring amning vs ge ersättning… Så länge barnet och mamman är nöjt så säger jag att det är så det ska vara. Om det då är att amma eller att flaskmata gör mig detsamma.

    Sen kan ju jag tycka att det är himla praktiskt att kunna amma, med två barn som inte varit nöjda vid bröstet och därför delammats i någon månad eller två och senare inte alls ammats så vet jag hur det är att släpa ersättning, varmt vatten i termos och hej och hå så fort man ska någonstans. Vad mycket smidigare det skulle ha varit att bara plocka fram ett bröst?

    Men om ”att amma” innebär sömnlösa nätter och en missnöjd liten unge (och föräldrar) i långa perioder så säger jag skit i det och ge ungen flaskan istället. Så här i början skulle jag nog ändå försöka fortsätta med att amma det första jag gör och om det sen inte räcker, fylla på med ersättning. Man vet ju aldrig? Det kan ju börja funka smidigt helt plötsligt? Eller så slutar det med att liten ratar bröstet, men då vet man det och då har man försökt.

    • Ja efter besöket av BVC sköterskan tar vi en dag i taget och jag kommer amma när hon är pigg och alert. När hon behöver mer energi ger vi ersättning. Men som sagt en dag i taget. 🙂 tack för att du berättade om din erfarenhet! Kram

Kommentera

