Olika barn

Tänk att jag vågade en gång till. Bli mamma. Efter all kolik, nattvak, tidiga morgnar och sjukperioder. Givetvis var spädistiden med sonen också mysig men oh så tärande. Jag har många luckor från första året med han. Var så otroligt trött och slut hela jag.
I dag vet vi ju varför. Två NPF diagnoser: adhd och autismliknande tillstånd. Kanske just därför litet sömnbehov och så känslig för ljud, ljus och förändringar.
Vi tog steget och vågade chansa. OM det skulle bli en kolikbebis till med sömnbesvär skulle vi ju iaf veta hur vi skulle överleva (för det är precis det som det handlar om).

Men så kom då lilla A. Som äter, sover och bara ”är”, viljestark men mer nöjd. Och så värd jag är ett andra barn som hon. Vi sover och sover och jag är sällan trött så det ringer i hela huvudet.
Isak sömnstrul lade sig för nästan två år sen nu. Inga vakennätter, inga klockan 4-morgnar, somnar och vaknar utvilad och sover i sin säng.
Jag samsover gärna med mina barn men nu har bebis tagit över platsen då och då.
Storebror är just storebror och han axlar sin roll väl.
Vad mer kan man begära?

2 thoughts on “Olika barn

  1. Åh vad jag känner igen mig i din beskrivning av det där första året med ett litet barn som sedan får en npf-diagnos. Jag var ett vrak första året och var ständigt trött. Ibland tycker jag synd om storasystrarna som liksom ”blev av” med sin mamma ett tag där, för jag orkade inte vara den där mamman som de var vana vid att ha. Men ja nu vet vi ju varför yngsta dotterns först år var som det var med kolik, skrik perioder, superdålig sömn och allt annat – men även alla snabba framgångar, hon gick när hon var 10 månader, blev torr jätte tidigt m.m. Kram

    • Känner igen den snabba utvecklingen. Sonen pratade som bara den vid 9 månader. Lite läskigt men han anses ju som språkbegåvad. Blir alltid varm inombords när jag får kontakt med nån annan som gått igenom liknande spädistid. Det var tufft men också väldigt givande så klart. Men trött var jag konstant.. 😉

Kommentera

