Temperament och vilja

20130712-215523.jpg

20130712-215532.jpg

20130712-215541.jpg

Jag minns så väl med sonen att det var vid denna ålder som han också började visa en ordentlig vilja och nyfikenhet. Och oj vad lika de är syskonen.
Ska vara med överallt. Mina barn tycker inte om att sitta själva och pula med nåt, nej de ska vara med på ALLT.
Bärselen räddar mig många gånger med Alice medan brorsan ratade den rakt av.
Barnstolen sitter hon i ofta och får vara med vid diskmaskin, köksbänken och i tvättstugan. Ska titta OCH pilla på allt och när hon inte får då hörs det kan jag lova.
En stark vilja är bra men oj så tålamodsprövande.
Sen sover ju denna tös endast en gång per dag allt som oftast. Helt otroligt men så sover hon ju också hela sitt dygnsbehov på natten och äter bara ca 90 ml per natt.
Men det går i ett på dagarna och jag hinner sällan sova med henne då hon bara sover ca 20-40 min.
Det händer otroligt mycket i utvecklingen nu. Hinner knappt med.
I dag var vi på middag hos min mamma och hennes A och de har inte sett A på lite mer än en vecka och de båda slogs av hur mycket som hänt i utvecklingen.
Jag har alltid hört från äldre som har barn att man ska ta vara på småbarnstiden och det är så sant!
Min lillkille börjar förskoleklass till hösten och skruttan är redan sju månader.
Mina två barn och nu min sista bebis.
Jag njuter fullt ut även om vardagen bjuder på förstoppade onda magar och mediciner samt kämpande och också mycket glädje med sonen.
Att vara mamma är helt klart det bästa i mitt liv.

2 thoughts on “Temperament och vilja

  1. Temperamentsfulla barn är härliga (och jobbiga)… Minns nu ibland tillbaka och minns tröttheten som jag kände när barnen var små. Visst ska man ta vara på tiden, men ibland orkar man inte det. Om barnet/barnen vaknar kl:5 varje morgon (eller kanske tidigare) och har vilja, energi och ork (till förbannelse) så orkar man inte ta tillvara på tiden, då vill man helst bara sova. Kram vännen

    • Jo jag vet… Så hade jag det med Isak, bara väntade på att han nån gång skulle sluta sömnstrula. Det skulle ju visa sig att det tog fram tills han var 4,5 år :-/ man tror att man vet men man har ingen aning 😉 stor kram

Kommentera

