Hormoner och PMS

Nu kommer ett sånt där ärligt inlägg som jag vet att många av er säkert kommer att känna igen er i.

Jag har ända sedan jag var tonåring haft det jobbigt när jag har haft mens. Humöret har varit minst sagt svajigt och jag har i perioder haft depressioner av p-piller och senare i livet även av hormonspiral.

Efter sonens ankomst 2007 fick jag än mer jobbigt och började äta SSRI-preparat (Citalopram) men nu efter dotterns ankomst är pms:en så svår att jag vissa månader inte står ut. Det värsta är att det inte bara är innan mens eller under den som är svår utan nu känner jag verkligen en obalans i kroppen ständigt.

Jag har ju fel på sköldkörteln (Hashimotos, Hypotyreos) och känner när de värdena ligger för lågt men detta är något annat.

Jag är enormt lättretlig, gråter ofta och känner mig orolig. Kan dessutom bli riktigt förbannad och känner inte alls igen mig. Är som en emotionell bergochdalbana.

En vän till mig lånade ut boken ”Kaos i kvinnohjärnan” skriven av Mia Lundin och jag kände igen mig direkt i det hon skriver om PMS och om obalans i hormonerna. En otroligt bra, ärlig bok.

Hon skriver och förespråkar bioidentiska hormoner. Min vän som gav mig boken rekommenderade en progesteronkräm som man smörjer in på handlederna vare dag.

Jag har beställt den från Mias egna webbshop Female Balance och där finns även boken att beställa som jag rekommenderar varmt om du är intresserad av att balansera dina hormoner och signalsubstanser på ett naturligt sätt.

Jag är trött på att stoppa i mig kemiska preparat och vill testa något naturligt.

Pratade med min läkare som rek. mig att ringa och boka tid på gyn då de har mycket bättre kunskap om hormoner än han.

Så nu har jag även beställt tid hos min gynekolog för att diskutera bioidentiskt preparat.

PMS:en ska bort och jag ska återfå mitt vanliga jag.Bild

Kommentera

