Inte bara en profil.

Sociala medier förstör mänskliga relationer men det kan också upprätthålla vänskap.

Vad konstigt att något kan vara både bra och ändå så dåligt.

Jag är helt övertygad om att vi kommer längre och längre ifrån att umgås med varandra desto mer vi använder oss utav Facebook, bloggar, Twitter och Instagram.

Vad betyder egentligen en 👍🏻 eller ett ❤️ eller för all del nu den 😡 och 😯?

Är det vad vi mäktar med? Kan det vara så att det riktiga livet kommer för nära och att dela med sig av en känsloyttring med en smiley är precis var vi klarar av?

Känner vi varandra eller känner vi den person som är en profil?

För mig var FB ett sätt att hålla kontakt med bekanta (tidigare klasskamrater eller kollegor).

Sedan slank det in vänner som jag ville ha mänsklig kontakt med men tyvärr upplever jag att vår kontakt via nätet endast bidragit till att vi pratat eller ses mer sällan.

Riktiga vänner ska jag inte ha på sociala medier. Det gör det för enkelt att ständigt få uppdateringar om varandra och det resulterar i att vi inte behöver höras av eller ses.

Vad hemskt att inse att flertalet av de som jag har i mina flöden är det bara en liten del av som jag faktiskt har verklig kontakt med dvs. pratar med eller träffar. Än mindre vet jag hur de egentligen mår eller vad som sker i deras verkliga liv utanför den påhittade världen.

För visst är det så att många lever två olika liv? Ett liv på sociala medier och det verkliga livet.

Jag passar inte in i det. Tyvärr är mitt liv precis likadant på båda ställen. Förskönar ingenting och kommer aldrig att göra men för vissa blir det jobbigt. Själv uppskattar jag brutal ärlighet om hur livet ter sig.

Jag saknar hederliga telefonsamtal med frågor och diskussioner kring livet i sig eller ett sms med små konversationer som i och försig också är ett sätt att konversera via teknik. Men det är ju i alla fall privat mellan två personer och delas inte med alla de andra ”vännerna” i den virtuella världen.

Nu ska jag återta mina vänner genom att helt sonika lämna Facebook. Och det är absolut ett socialt experiment.

Vilka kommer att höra av sig och vilka kommer jag vilja höra av mig till?

Kanske är det inte förrän vi gör så som vi vet vilka som är våra riktiga vänner och inte minst vilka som orkar vårda en relation mer än via ett ❤️. 

Kommentera

