Det är fult att ljuga.

Lata dagar i solen. Värmen är konstant men en lagom svalkande bris smeker in från sjön då och då. 

Jag läser pocketböcker på löpande band liggandes i hängmattan och lagar middagar som smakar ljuvligt vackra som stilleben upplagda på fat som är inhandlade på loppis. Givetvis tar jag ett glas chablis medan maten puttrar på spisen. 

Barnet leker ofta själv och är nedkopplad från iPad och teve och makens telefon är avstängd.

 Lillan kryper upp till mig med en bok i handen och vi läser och äter nyplockade hallon plockade längs vägen. 

Maken kan bara sitta still.

Men det är bra gott att bara kunna gå runt i en badrock hela dagarna om man känner för det.


Semester!

Jag skulle kunna skriva att allt bara är så fantastiskt och att lillan inte alls är lite understimulerad eller har haft flera sammanbrott varje dag.

Det är inte riktigt så men det är bra ändå. Som förälder har man nog alltid en önskan att någon gång få vistas i ett lugnare tempo men ändå är den tiden av småbarnsåren så kort när man blickar tillbaka.

Det är ändå viktigt att få erkänna att det inte är helt enkelt att vara lediga tillsammans. Efter 5 veckors ledighet tillsammans är det ganska skönt för alla att komma tillbaka till vardagen.

Från en vardag på förskolan för lillan och arbete för maken med fullt ös och lite tid för hjärnan att kunna stänga ner och kunna bara vara till ett lugn vi aldrig upplevt tillsammans. Chockartat.

Och jag som gått i min lunk där hemma under så lång tid alldeles ensam har nu min familj runt om mig hela tiden. Det är mycket begärt av mig att tro att det bara ska flyta på. För jag är trött än och orken finns inte än som jag skulle vilja. 

Att planera aktivitet och vila dag för dag är en förutsättning för oss och något vi borde planerat innan.

En familj är som att driva ett företag.

Denna sommar hade jag inte så mycket förväntningar på hur sommaren skulle se ut. Egentligen hade vi lagt det på den mest bekväma nivån: Stanna hemma, gå och bada på den lokala stranden, äta mycket glass och göra en och en annan utflykt hemmavid.

Vi trodde ju aldrig att vi skulle bli med sommarstuga men så blev det ju så. Att vara på ett och samma ställe hela semestern passar oss bra. Ett eget ställe där man har sina egna saker och skrutta runt bäst man vill.

Men det blir också påfrestande ibland. Och jag är inte riktigt bra på att inte ventilera den känslan. Inte lillan heller. Det är inte helt enkelt att vara männen i vår familj.

Min make är den mest tålmodige som ofta ska ha en guldstjärna när mitt blodsocker faller och näringsdrycken står kvar hemma i kylskåpet eller när stora vågor plötsligt rullar in över sjön och han ror för glatta livet medan lillan blir kissnödig och ska försöka kissa i en hink mitt på sjön och jag utbrister att nu vill jag bara åka hem till Stockholm.

Jag ska aldrig mer säga så, det lovar jag!

Jag vet inte vad jag minns från min egen barndoms somrar men i mitt minnne klarade jag och syskonen av att sitta still i timmar och meta. Jag börjar inse att det är något jag konstruerat.

Häng på bryggan


För även om en semester med familjen oavsett vad man gör eller var man befinner sig är lite påfrestande så är det tid tillsammans och den tiden ska man ta vara på. Man ska inte ha förväntningar och lägga allt på en väldigt låg nivå. Det har jag känt till i mänga år.

Sedan kanske mamman eller pappan får sova i omgångar och spela bamseyatzy och leta sniglar när man inte alls tänkt så.

När kvällen kommer och man ser tillbaka på dagen finns det alltid guldkorn att plocka fram.


En sak är säker: Ja lider inte alls av något kryp i kroppen eller saknar något där hemma. I dag sitter jag på tåget mot Stockholm och ska hämta hem somen som haft semester med sin pappa i tre veckor.

Och min underbara make har sett till så jag får klippa mig på Centralstationen.

Nu ska jag sova medan tåget svischar fram och i eftermiddag kommer jag hem som en lite bättre mamma med lite mer ork.

Kommentera

